ICIA vill vara en plats där idéerna sätts främst

I konstens och publikens tjänst
TEXT: 
Sofia Curman
BILD: 
Emelie Asplund

För drygt ett decennium sedan satt Anna van der Vliet på uteserveringen på Röda Sten i Göteborg efter en anställningsintervju och såg ut över Hisingen och tänkte att en dag vill jag öppna en konsthall där. Hon skulle snart få veta att hon fått jobbet som projektledare för Göteborgsbiennalen, men drömmen om ett hem, att skapa en egen konstplats, föddes där och då.

– När jag fick nyckeln till ICIA:s nya lokal på Ringön sommaren 2018 kändes det därför helt magiskt, säger hon.

ICIA, Institute of Contemporary Art and Ideas, grundades av Anna van der Vliet 2012.

Åren före hade hon arbetat med Magdalena Malm, numera chef för Statens konstråd, och hennes projekt Mobile Art Production (MAP) som skapade konstprojekt på oväntade platser i det offentliga rummet.

– När vi avvecklade MAP kände jag att det fanns något viktigt i det sättet att jobba som jag ville arbeta vidare på. Att hitta den perfekta platsen eller publiken för ett konstverk, eller börja i andra änden – vad skulle vara intressant att göra på den här platsen? Jag hade länge saknat sådana aktörer.

– Men jag längtade också efter en rytm där det finns tid för reflektion. Det var viktigt för mig att lägga till ordet ideas i namnet. Det finns många institut för samtida konst runt om i världen, men idéerna, tankarna, det långsamma är viktiga för mig.

Anna van der Vliet och ICIA verkade som konstproducent utan fast plats i sex år innan en konstälskande fastighetsägare erbjöd henne ett mycket förmånligt hyreskontrakt: tio år utan hyreshöjningar och med en hyra som är subventionerad till 87,5 procent. Lokalen har utställningsrum, en stor verkstad och ett seminarierum. Där finns också ateljéplatser som Anna van der Vliet upplåtit gratis till nio konstnärer med enda villkoret att de ska medverka i uppbyggandet av konsthallen och tillsammans med henne bestämma vad ICIA ska vara för plats.

 – Vi lär känna lokalerna tillsammans och alla bidrar på olika sätt till att göra huset till en levande plats. Vi bygger en konstcommunity, helt enkelt. Nästan alla utställningar vi hittills haft har varit med konstnärer som är knutna till huset.

Jag kämpar som ett djur för att få in pengar

Hade det inte varit för det förmånliga kontraktet hade verksamheten inte varit möjlig, säger Anna van der Vliet. Verksamheten har hittills snurrat runt på olika projektstöd, och Anna van der Vliet lägger in all inkomst från sina andra uppdrag i ICIA –  hon försörjer sig sedan länge på konsultuppdrag för kommuner runt om i landet – senast en strategi för utveckling av enprocentsregeln för Jönköpings kommun. Hon har även regelbundna internationella uppdrag, bland annat har hon varit co-curator för den bosniska paviljongen på Venedigbiennalen 2017, och ICIA hade koordinatorsuppdraget för den svenska paviljongen på Performa NYC 2019.

– Jag kämpar som ett djur för att få in pengar, jag tror att jag har skrivit elva ansökningar på två månader. Göteborgs kulturbudget ska skäras ner jättemycket nästa år, så jag vågar inte ens räkna med det lilla stödet vi haft hittills nästa år. Det finns stunder då jag undrar vad jag håller på med, ärligt talat. Samtidigt känns det extra viktigt i den tiden vi befinner oss i att skapa platser för att utveckla konstprojekt och nya idéer. Det vi håller på att bygga upp på Ringön är unikt på många olika sätt. Jag hoppas att någon smart person med inflytande också ska inse det.

På bara ett år har ICIA visat fem utställningar och gjort flera program, bland annat en fullsatt föreläsning med den politiska teoretikern Chantal Mouffe, och ligger i startgroparna för ett residensprogram där konstnärer och ingenjörer ska samarbeta och utveckla nya idéer för vilken roll konsten ska spela i den högteknologiska tid vi är på väg in i. Allt utan i stort sett några pengar alls. För att driva verksamheten på ett hållbart sätt uppskattar Anna van der Vliet att ICIA skulle behöva cirka tre miljoner kronor om året.

– För den relativt lilla summan skulle vi kunna få till stånd så mycket saker att det är löjligt. Då skulle också jag och alla andra som är med i projektet kunna få lön. Jag hade varit överlycklig.

Läs om fler arrangörer

Mint vill vara rotade i verkligheten

Hangmen Projects tröttnade på att bara hänga upp konst åt andra

Kummelholmen lockar världsnamn till ett gammalt pannrum

C-print vill visa konsten som saknas på svenska scenen