KONSTNÄREN #2 2017

Är det möjligt att bedriva en framgångsrik konstnärskarriär från landsbygden? Varför ser förutsättningarna för konstnärligt skapande så olika ut beroende på var i Sverige man bor?

Vilka kommuner är bäst för konstnärer att bo i?  I årets andra nummer av KONSTNÄREN lämnar vi storstadsfixeringen i konstvärlden och blickar ut över det som i alla rapporter om konstnärers villkor kallas ”resten av landet”. I Den stora konstklyftan får vi läsa Olle Niklassons genomgång av en rad politiska beslut som de senaste decennierna påverkat konstbranschen och i förlängningen konstnärers ekonomiska villkor. Allt fler konstnärer, särskilt utanför konstlivet i Stockholm, lever på gränsen till fattigdom. Bara en helhetssyn på branschen skulle kunna stoppa utvecklingen, skriver han.

I detta nummer djupdyker vi också i Luleås konstliv som en studie i kommunal kulturpolitik; vi pratar med fyra konstnärer som vänt storstan ryggen och ändå klarar karriären och vi frågar oss hur konstnärer från Sápmi påverkas av att konstvärlden äntligen tycks ha upptäckt samisk konst. 

Artiklar ur detta nummer av konstnären

Här kan du läsa några artiklar ur detta nummer av konstnären