Projektet Konsten att delta intar Konstnärshuset med utställningen ”Hub 2.0”.

11/10/2018
ALEXANDRA SUNDQVIST
I ett venetianskt palats från 1899 i centrala Stockholm samsas konstnären Stuart Mayes glittrigt koboltblå plakat med Sumiko Kiyoharas skulpturala installation av järntråd och papier-maché och syriska Rasha Alis måleriska kollage i anrika salar med generöst ljusinsläpp.

De är tre av 23 konstnärer, illustratörer och fotografer som ställer ut när projektet Konsten att delta intar Konstnärshuset med utställningen ”Hub 2.0”

Sedan starten 2016 har Konsten att delta: bild och form, ett nationellt mentorskapsprogram för en mer integrerad och demokratisk svensk konst- och bildvärld, lockat fler än 300 konstnärer, illustratörer, fotografer och designer – från Arvidsjaur i norr till sydligaste Skåne.

Projektet vill underlätta för utlandsfödda bild- och formskapare att komma in i, och bli en del av, den svenska bild- och formbranschen och skapar möjligheter för konstnärer med olika bakgrund att mötas, på lika villkor. Samlingsutställningen ”Hub 2.0” anordnas för andra året i rad och bland de medverkande konstnärerna märks bland andra Ida Rödén, Pia Hedström, Stuart Mayes och Sumiko Kiyohara.

Liksom den syriska konstnären Rasha Ali, som kom till Sverige för tre år sedan. På Konstnärshuset visas tre av hennes målningar, vilka adresserar kriget i hemlandet och flykten från detsamma. Målningen ”En blick” består av två lager, där det yttersta är en replika av en vägg som är vanlig i de fattigaste delarna av Syrien, berättar Rasha Ali. Bakom ett hål, likt det som en bomb lämnar efter sig, tittar ett grönt öga fram.

– Jag valde de här tavlorna eftersom jag känner att flera människor måste få se dem. Bomben är en symbol för kriget och genom hålet skymtar den nästa generationen, de som växer upp under kriget. Målningen riktar sig direkt till de som krigar och ställer frågan; Vad kommer den här generationen att se?, säger Rasha Ali, som sökte sig till Konsten att delta för två år sedan.

I ”En väska med minnen” (bild) gestaltar hon sin egen flykt till Sverige  – och det hon lämnade bakom sig när hon avbröt studierna i grafisk design vid universitet i Damaskus till följd av kriget. Verket består av en resväska i läder, ackompanjerad av ett innehåll som Rasha varsamt mejslat fram i dova färgtoner.

– Vad tar man med sig när man flyttar till ett annat land?, frågar hon sig. Man packar det man kan, men främst bär man med sig ett visuellt minne. I verket arbetade arbetade jag med inre bilder som jag tycker om, små detaljer från Syrien. Det är ett så kulturrikt land.

En annan konstnär, som liksom Rasha Ali, varit med sedan projektets begynnelse är Sumiko Kiyohara. Även hon deltar i utställningen med tre verk, vilka tillsammans bildar en avskalad närstudie av ett och samma motiv. I verket ”Metamorfos, nr 3”, en skulptural installation av papier-maché och järntråd, förvandlar Sumiko Kiyohara citroner och lökar till vilsamma, förenklade former.  

– Jag tilltalas av omvandlingen, förenklingen och processen bakom den. Under skapandeprocessen har jag kommit fram till att enkelheten ofta är sakernas viktigaste ingrediens, säger hon, som under de senaste tio åren arbetat allt mer med installationer, jämte akvarellmålningarna av naturlandskap.

För Sumiko har Konsten att delta medfört ett sammanhang och en gemenskap som hon bitvis saknat i sitt konstnärsliv.

– Projektet har betytt jättemycket för mig. Som konstnär är man väldigt ensam i sitt arbete och eftersom jag är från Japan har jag inte riktigt känt den där samhörigheten som jag gissar att en del av mina kollegor gör. I det här projektet upplever jag gemenskap och möjligheter till samarbete, men man kan också bara fråga; ”Hur går det? Vad gör du?” Det är fint.

ALEXANDRA SUNDQVIST

 

Fotnot:

Urvalet till ”Hub 2.0” har gjorts av  Celia Prado, konstnärlig ledare för SKF/Konstnärshuset och Björn Larsson,  Lektor i fri konst på Kungliga Konsthögskolan.

Bild: Rasha Ali ”En väska med minnen” .

INFO

Konsten att delta: bild och form är uppbyggt som ett mentorskapsprogramoch drivs av Konstnärernas Riksorganisation i samarbetemed Svenska Tecknare, Illustratörcentrum, Svenska Fotografers Förbund och KLYS (Konstnärliga och litterära yrkes utövares samarbetsnämnd). Projektet finansieras genom Postkodlotteriets Kulturstiftelse.