Ylva Snöfrid & Diana Orving: Konstnärens klänningar

TEXT: 
Ylva Snöfrid & Diana Orving
BILD: 
Rodrigo Mallea Lira
En designer och en konstnär om sina besläktade konstnärskap och sin upplevelse att arbeta tillsammans under några heta sommarveckor i Aten.


 

Sedan 2016 har jag konstant arbetat på ett holistiskt konstverk i Aten (som inte blivit publikt än) The Painter’s Studio in the Shadow World. Det är en plats och ett livssätt där jag bjudit in olika människor att delta, dels som betraktare men också som medverkande. Den här platsen innehåller alla livsdelar och är ritualiserad i sitt upplägg.

”Jag hade en ide om att kläderna som konst med mina målningar som centrum skulle bli ett performativt verktyg.”
Ylva Snöfrid

Jag försöker hitta en egen ordning som bygger på konstverkets egna förutsättningar. I den här världen äter vi på målningar och sover på målningar. Mina döttrar Sibylla och Xenia är medskapare, genom sin kreativitet och hemskola, där de utför olika uppgifter och skapar konstverk. Rodrigo Mallea Lira, min livspartner, bygger möbler och säljer konst (han är gallerist för det experimentella galleriet Fruit and Flower Deli som just nu är baserat i The Painter’s Studio in the Shadow World). Vi har haft middagar där vi bjuder in olika gäster som på ett sätt också blir delaktiga i hur de reflekterar kring och upplever konstverket. Jag har också bjudit in olika personer att bo och arbeta tillsammans med mig i ­konstverket, intuitivt och förutsättningslöst. Diana Orving är en av dem.

Men ritualen skall slutföras och konstverket fullbordas och kanske visas som en ritual eller som färdiga konstverk. Jag hade en ide om att kläderna som konst med mina målningar som centrum skulle bli ett performativt verktyg. Att kläderna skulle vara en del av min egen rörelse mot varumärkesbygge och varumärket som begrepp – alltså att allting inte är konsumtion, utan allting kan istället vara konst. Diana har jag känt väldigt länge och vi har samarbetat tidigare. Hon har en begåvning i det hon gör, hon är i sömnaden och tygkonstruktionen på ett alldeles speciellt sätt. Hon förhåller sig på ett liknande sätt till sitt medium som jag gör till mitt. Det är ett språk och hon kan styra det och det gör hon med lätthet. Hon har precis som jag valt att gå sin egen väg. På ytan är ett sådant statement lätt att göra, men i verkligheten är det mycket komplext. Marknaden jobbar emot en för den kan inte identifiera nyttan av ens oberoende av den, och den kan inte konsumera en.

Ylva Snöfrid är konstnär bosatt i Stockholm och Aten.

Diana Orving är modeskapare och konstnär baserad i Stockholm. Hon driver sedan början av 2000-talet  ett klädmärke under eget namn.

Vår process var väldigt intuitiv och fysisk, jag visade henne Atens tygkvarter, och vi jobbade hela nätterna och hela dagarna, och vi förlängde hennes resa, vi gick vilse men båda var rationella och tillslut nådde vi fram, där måleriet och själva tyget och konstruktionen möttes, där det blev ett andrum och en lek på samma gång. Sista fasen av vårt arbete är ännu inte slutfört, alltså mitt sista steg i måleriet på de målningar som är sydda på klänningarna. Jag har klippt dem och Diana har sytt fast dem.

Bilder:
1. YLVA SNÖFRID The Painting Dresses (arbete i process) i samarbete med Diana Orving, 2017. The Painter’s Studio in the Shadow World  (arbete i process) 2016-.
2. Ylva Snöfrid Bild från The Painter’s Studio in the Shadow World (arbete i process, 2016–.
•Blocks (arbete i process) i samarbete med Xenia, Sibylla och  Rodrigo Mallea Lira, 2016-.
•Ylva Snöfrid with Mask After the Transmutation Ritual (nr. 3), 2017.
•Father Paris 1967, with Wisdom Tooth and Mirrored Wisdom Tooth, diptyk 1/2, 2016-17. •Ylva Snöfrid with Mask After the Transmutation Ritual (With Red Coat) (nr. 4), 2017.
•The Painting Dresses (arbete i process) i  samarbete med Diana Orving, 2017.
•Chair, Variation 3, 2017, konstruktion och utförande i samarbete med  Rodrigo Mallea Lira.
•Mirrored Spring, Snöfrid Et Les Contre Espaces, Tipi, 2017
.