KONSTNÄREN #2 2017

För ett par decennier sedan hade de flesta konstnärer en dräglig yrkestillvaro. I dag lever allt fler konstnärer på gränsen till fattigdom, samtidigt som de som tjänar mest tjänar ännu mer. Olle Niklasson skriver om hur en rad politiska beslut håller på att urholka konstnärskårens mellanskikt och hur en helhetssyn på branschen är enda räddningen.
Text: 

Karin Wikström är en av Sveriges uppskattningsvis sextusen bildkonstnärer. Efter att under åttio- och nittiotalet ha genomgått KV:s konstskola, Hovedskous målarskola och slutligen Konsthögskolan Valand, debuterade Karin med en utställning på Stenasalen i Göteborgs Konstmuseumk1995. Under 21 år som professionell bildkonstnär har Karin ställt ut separat på gallerier och i konsthallar från Östersund i norr till Malmö i söder och utöver det deltagit i otaliga grupputställningar.

tabellen.jpg

Media Folder: 
Världens största utställning, Documenta, visar i år för första gången konstnärer från Sápmi. På svenska kultursidor talas det om en ”samevår”. Men vad är samiskt i vår tid? Och varför hamnar samtidskonst från Sápmi direkt i museimontrarna?
Text: 

I allmänhet skulle jag vilja slippa stämpeln som same när jag arbetar som konstnär. Jag vill vara människa.

Luleås kulturliv har aldrig varit bättre, säger kommunens kulturchef. Men konstnärerna kämpar för bättre villkor och efterfrågar politiker som inte ser deras konst som marknadsföring. Alexandra Sundqvist har rest till Norrbotten för en studie i kommunal kulturpolitik.
Text: 

Ett drygt år efter att konstnären och formgivaren Lotta Lampa, 36, gick ut Beckmans designhögskola gjorde hon någonting ovanligt; hon flyttade hem till Kalix.

I den norrbottniska staden med 16 223 invånare är det professionella konstlivet närmast obefintligt. Men för Lotta var det ändå logiskt att flytta.

I Kalix finns familjens garage, där hon tillverkar all sin konst. Som femåring fick hon sin första egna verktygslåda och en arbetsoverall.

Var? Dag Hammarskjölds torg, Malmö När? Invigdes december 2016
Text: 
Passage syftar till att synliggöra rummet som vi känner till det med dess former, för att lämna plats för nyfikenhet och att utforska. 
Maha Mustafa

gestaltaren.jpg

Media Folder: 
Hennes oförmåga att kommunicera med en tiggande man blev startskottet för Cecilia Parsbergs avhandling.
Text: 

Cecilia Parsberg doktorerar i Fri konst vid Lunds och Umeå universitet.
 2016 kom hon ut med avhandlingen ”Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige?” som undersöker tiggandets och givandets bilder på Sveriges gator mellan 2011 och 2016.

Hur kom det sig att du började intressera dig för bilder av tiggande och givande?

forskaren.jpg

Media Folder: 
fyra konstnärer som vänt storstan ryggen
Storstadscentreringen i konstvärlden är massiv. Trots höga kostnader vågar de flesta konstnärer inte lämna galleritäta städer med närhet till curatorer och vernissagemingel. KONSTNÄREN har pratat med Moa Israelsson Forsberg, Andreas Poppelier, Carolina Jonsson och Lisa Jeannin som alla valt att bo på landsbygden, och ändå lyckas få karriärerna att rulla.
Text: 

MOA ISRAELSSON FORSBERG

ÅKERS STYCKEBRUK, STRÄNGNÄS KOMMUN

Efter examen från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm flyttade Moa Israelsson Forsberg och hennes man till ett hus strax utanför Åkers Styckebruk, en ort i närheten av Strängnäs. Det var efter ett resestipendium med husbilande genom södra USA som de bestämde sig för att ersätta Stockholm med ett hus på landet.

Sidor

Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #2 2017