KONSTNÄREN #3 2017

Emelie Röndahl, doktorand i konsthantverk på HDK i Göteborg, väver alltid en stund innan hon öppnar datorn.
Text: 

I detta projekt använder du traditionell rya som teknik, vad är det som är spännande med rya tycker du?

forskaren.jpg

Media Folder: 
I norra Teheran, nära palatset där Shahen och drottningen av Iran en gång levde har konstnären Monir Shahroudy Farmanfarmaian sin ateljé. Adressen är flott, men gatan där studion ligger oansenlig. Härifrån hade toppen av Damavand synts om det inte vore för avgaserna som lägger sig som ett grått filter över staden.
Text: 

Hit kommer Monir Shahroudy Farmanfarmaian de dagar då hälsan tillåter, för att arbeta. Hon är en av Irans största konstnärer i modern tid. En ”late bloomer” som vid 91 års ålder fick sin första
stora retrospektiva utställning på Serralves Museum i Porto, Portugal. Utställningen reste sedan vidare till Guggenheim Museum i New York. Hon var den första konstnären från Iran med en soloutsällning på Guggenheim. Hennes livsverk är en diaspora spridd på gallerier, institutioner och museum runt om i världen. Snart får hon ett eget museum i Teheran.

dscf1178.jpg

Media Folder: 

Sofia Curman: För en nyutexaminerad konstnär är en internationell karriär ett självklart mål.

Ingress: 
En sådan sommar som den som just passerat inträffar bara var tionde år: när de tre största konsthändelserna i Europa sker samtidigt. Venedigbiennalen, documenta i Kassel och den stora skulpturutställningen i Münster är fantastiska tillfällen att samla på sig intryck, men också, för den som minglar loss, att knyta nya och viktiga kontakter.
När den internationella konstmaffian samlas skapas möjligheter till viktiga karriärkliv som knappast ges i något annat sammanhang. Om du är bra på att mingla, vill säga. Karolina Modig åkte till Venedigbiennalen för en fördjupning i nätverkandets konst.
Text: 

 

Katarina Jönsson Norling: Vår förhoppning är att ge stöd till konstnärer som utsätts för hot och hat

Ingress: 
Det är olagligt att utsätta en annan människa för hot och hat. Det vet och respekterar de flesta i vårt samhälle. Ändå visar statistiken att en tredjedel av våra medlemmar någon gång har utsatts för hot, våld eller trakasserier på grund av sitt konstnärskap.
Reportage om Sveriges plats på konstkartan
På bara ett par decennier har den svenska konstscenen gått från att vara isolerad till en självklar del av en global konstvärld. KONSTNÄREN har pratat med dem som ägnat sina karriärer åt att internationalisera svensk konst.
Text: 

Maria Lind, chef för Tensta konsthall utanför Stockholm, hinner ses på en kaffe innan hon ska ta sig till Arlanda. Hon ska på vernissage i Berlin ikväll, öppningen av en utställning med en konstnär som Tensta konsthall ska samarbeta med nästa år. Rullväskan ställer hon snabbt undan på kontoret.

karta.jpg

Media Folder: 
Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #3 2017