KONSTNÄREN #3 2018

Vad är det som gör att en tidigare eftertraktad konstnär plötsligt inte får några uppdrag? Vem bestämmer vilken konst som gäller i det offentliga rummet? KONSTNÄREN har pratat med fyra aktörer på konstfältet om trender.
Text: 

Claes Hake står och tittar på en av sina stora stenskulpturer utanför ateljén. Han skuggar med vänsterhanden över ögonen för att stänga ute solen och kunna fokusera bättre. Det finns en spricka i stenen uppe i övre högra hörnet. Träfundamentet har expanderat och dragit isär stenen och nu funderar Hake på hur han ska limma ihop sprickan.
Är den beställd, har någon köpt den, ska den iväg nånstans? frågar jag.
– Nä… svarar Hake, utan att ta blicken från sprickan. Han gör så. Svarar enstavigt. Ibland inte alls. 

Modeskapare har i alla tider älskat att förvandla konstnärers verk till plagg att ha på kroppen. Men vad får konstnären ut av att ­samarbeta med modevärlden?
Text: 

1965 skapade Yves Saint Laurent sin kollektion baserad på modernistiska konstverk av Kazimir Malevitj och Serge Poliakoff, men det var de sex klänningarna inspirerade av Piet Mondrian som satte spår i modehistorien. Modeskapares användning av ikoniska konstverk och konstnärer i sina kreationer har länge varit en återkommande företeelse. För några år sedan kom till exempel modeföretaget Acne med en kollektion baserad på konstnären Hilma af Klints konst.

Hur förhåller sig konsten till ­klimatförändringarna? Frida Sandström skriver om konst som utövar kritik mot människan.
Text: 

Klimatförändring och klimatpåverkan hör till de mest omdebatterade frågorna de senaste åren. Inte minst efter denna sommar, då Europas skogar stod i brand. Idag är det uppenbart att människans närvaro på jorden har gjort avtryck, liksom meteoriter och istider tidigare har förändrat livet på jorden. ”Antropocen” är det inofficiella namnet för människans dominans på jorden. Det handlar inte bara om en tid av industriell produktion, utsläpp och skövling av skog, utan även om ett sätt att tänka.

En designer och en konstnär om sina besläktade konstnärskap och sin upplevelse att arbeta tillsammans under några heta sommarveckor i Aten.
Text: 


 

Sedan 2016 har jag konstant arbetat på ett holistiskt konstverk i Aten (som inte blivit publikt än) The Painter’s Studio in the Shadow World. Det är en plats och ett livssätt där jag bjudit in olika människor att delta, dels som betraktare men också som medverkande. Den här platsen innehåller alla livsdelar och är ritualiserad i sitt upplägg.

Den samtida smyckeskonsten är undersökande och konceptuell, och inte alltid bärbar. KONSTNÄREN har träffat tre konstnärer som rör sig mellan konst- och modevärldar.
Text: 

 

Tobias Alm: ­Utforskar en ny slags maskulinitet

Vad ligger bakom destruktiva maskulinitetsideal som bestämmer att vissa män inte ska bära pärlhalsband? Tobias Alm, som arbetar med skulptural installationskonst och konceptuell smyckeskonst, ägnar en stor del av sitt arbete åt att analysera objekt som är mättade med den typen av nedärvda normer, föreställningar och tankar om rätt och fel.

Kan mode ge svar på stora samhällsfrågor? Vad finns i gränslandet mellan mode och konst? Just nu visas utställningen Transfashional på Kalmar konstmuseum, som en del i en turné runt om i Europa. Minna Palmqvist, konstnär och modeskapare, deltar i utställningen.
Text: 
Transfashional
Var? Kalmar konstmuseum
När? 2018.05.26 – 2018.09.30

Hur kommer det sig att du är med i utställningen?
– Jag blev kontaktad av Iaspis som bokade en träff mellan mig och Dobrila Denegri, curatorn för utställningen, när hon kom till Sverige för att träffa konstnärer. Mina arbeten var en bra match med utställningens tema.

Stefanie Malmgren De Oliveira har forskat i modedesign vid Textilhögskolan i Borås.
Text: 

I din kommande avhandling beskriver du hur centralt seendet är i modeskaparens arbete. Kan du berätta vad du menar med det?

I Övertorneå i Norrbotten ska sträckan från centralorten till Hedenäset under de närmaste åren få olika konstnärliga utsmyckningar och bli en ”Konstens väg”. Startpunkten är ett konstverk av Chun Lee Wang Gurt som invigdes tidigare i sommar.
Text: 

Berätta om ditt verk!
– Stjärnor under himlen, bro över tiden är den första gestaltningen som ska fungera som ett riktmärke på Konstens väg, en promenadled som byggdes på den gamla järnvägsvallen. Järnvägen finns inte längre, den lades ner på 1980-talet. Jag vill att gestaltningen ska vara en hyllning till den stora järnvägseran och industriella revolutionen, den kraft som har bidragit och som finns i trakten. 

Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #3 2018