KONSTNÄREN #4 2016

Trots en otrygg arbetsmarknad väljer allt fler att kasta sig ut i konstnärslivet. Men hur ska man klara sig? Konstnärers överlevnadsstrategi och inställning till brödjobb beror på vilken konstnärsidentitet de anammat, enligt ny forskning.
Text: 

Det här är ingen nyhet: Konstnärer är en extremt välutbildad yrkesgrupp, men få kan livnära sig på sin konst. Faktum är att vill man tjäna på sin utbildning i ett ekonomiskt och livslångt perpektiv, är konstnärlig högskoleutbildning en av de största förlustaffärerna man kan göra. När

Hon har varit kritikernas favorit sedan debututställningen på 70-talet – ändå säger hon att hon har sålt få verk. KONSTNÄREN har träffat en av landets mest hyllade skulptörer och pratat om hårt arbete, drivkraft och att bli misstagen för att vara en manlig konstnär.
Text: 

På den största väggen i Beth Laurins lilla arbetsrum med utsikt över Riddarfjärden hänger ett vitt lakan uppspänt, uppenbart med enda uppgift att dölja det som hänger där under. Beth Laurin säger att jag inte ska ta hemlighetsmakeriet personligt.

– Jag visar aldrig något som är på gång, för någon. Det känns som att det då blir besudlat av andras blickar. Jag har ett spår nu, men jag kommer ändå inte till. Ett spår är alltid något. Ibland har jag inte ens det, och då känns det som att jag aldrig kommer att göra någonting mer.

Sidor

Prenumerera på RSS - KONSTNÄREN #4 2016