4_0.jpg

Det digitala galleriet

TEXT: Karolina Modig

Vågar fler köpa konst om de slipper galleribesöket? KONSTNÄREN har träffat tre digitala gallerister som menar att näthandel ökar ekonomin i konstvärlden, och samtidigt gör den mer demokratisk.

De senaste åren har antalet tjänster som säljer konst på nätet vuxit stadigt, både i Sverige och internationellt. Det är givetvis delvis en naturlig utveckling till följd av digitaliseringen (som många tycker har gått jämförelsevis långsamt i konstvärlden), men enligt Elisabeth Blennow Calälv, som driver digitala konsthandeln ed-art.se, är det också ett slags demokratiseringsverktyg för konsten och dess köpare. 

– Att sälja konst på nätet är för min del en tillgänglighetsfråga. Jag startade för att nå ut bredare än till enbart de som vågar sig in på ett konstgalleri. Där är internet oslagbart. Det finns inga gränser. Det finns ett glapp hos de som intresserar sig för konst och går på museer, som har råd att köpa konst men ändå inte gör det. De känner obehag inför att göra fel. 

Ed. art fokuserar på grafiska blad, vilket är klart dominerande bland nättjänsterna. Priserna för grafik kan hållas lägre än för originalkonst, och samarbeten sker i regel direkt med konstnären. Blennow Calälv arbetar nästan uteslutande direkt med konstnärer och tryckare, utan inblandning från gallerier. Hon har en klassisk 50/50-deal med konstnären, som även får stå för produktionen. 

5_0.jpg

KARL MÅRTENS Storspov, 2016 litografi, upplaga: 20 ex. Kostar 2 600 kr i Galleri Bergman Karlstads digitala galleri. FOTO: Joakim Johansson

Mats Bergman driver Galleri Bergman Karlstad i Stockholm och Karlstad. Han har drivit digital försäljning på sin webbsida i tre år, och han tycker att försäljningen rullar på bra. 

– Det senaste året har försäljningen ökat markant, nu säljer jag mer än ett verk per dag. Vi arbetar kontinuerligt mycket med hemsidan och med adwords. och har även ett Instagram-konto där vi lägger upp nya verk. Gallerister har det generellt tufft ekonomiskt, och vi försöker helt enkelt dryga ut kassan med försäljning av konst på nätet. 

Även Elisabeth Blennow Calälv kan märka av en försäljningsökning det senaste året, men för hennes del kommer det nästan odelat ur er fysiska möten. Hon ser att konstköpet fortfarande i grund och botten handlar om känslor och att bygga förtroende. 

– Jag skulle aldrig kunna sälja något om jag inte hade min lokal, deltog i olika mässor eller skapade event. Men samtidigt skulle jag inte heller sälja om jag inte hade min nätbutik. Den har den stora fördelen att man kan visa väldigt mycket, det kan jag inte göra fysiskt. 

Den fysiska kontakten är något som Mats Bergman inte är beredd att ge upp när det gäller originalkonst. Han har valt att sälja grafiska blad och skulpturer i upplaga på nätet, men inte originalverk. 

– Jag har någon typ av moraliskt förhållningssätt till det där. Om jag går till mig själv kanske jag skulle köpa original på nätet från ett galleri som jag hade stort förtroende för, som sålde en konstnär som jag visste mycket om. Men jag tycker generellt att man ska se de originalverk man vill köpa i verkligheten, och inte bara på nätet. 

Några som däremot tror på originalkonst på nätet är Aleksandra och Alexander Antonov. De drar inom kort igång initiativet Artely.se, som de beskriver som en digital marknadsplats för originalkonst från både gallerier och konstnärer. De har tittat på de internationella sajterna Artsy. com och Saatchiart.com och vill göra en sammanslagen svensk variant med konstköparen som utgångspunkt. 

6_0.jpg

BJÖRN BERNSTRÖM Holidays In The Sun part 1, 2016 Akvarell på papper, 76x100 cm,
25 000 kr på Artely. FOTO: Björn Bernström

– Konstmarknaden i Sverige är stor men omodern. Allt flyttas successivt online och vi vill underlätta för konstköparen att hitta tillgänglig originalkonst. Vi kommer till en början att fokusera på verk upp till 100 000 kronor och kommer vid lanseringen att presentera ett urval av konstnärer och gallerier, säger Alexander Antonov. 

Medan intresse finns från enskilda konstnärer är galleristerna mer tveksamma. I linje med Bergman och Blennow Calälvs tankar om att förtroendet och det personliga mötet fortfarande är helt avgörande, är många negativa till att dra in ytterligare en part mellan konstnären och köparen.

Hur funkar dealen mellan konsthandel och konstnär/ gallerist?
”Jag arbetar nästan uteslutande direkt med konstnärer och tryckare och har en klassisk 50/50-deal med konstnären, som i det också får stå för produktionen. Jag har ingen exklusivitet, även om jag såklart är glad om de väljer att sälja bara via mig. Däremot har jag exklusivitet på de editions som jag själv finansierar och bjuder in konstnärer till.” 

– Utmaningen är just att skapa en förändring i branschen. Egentligen är sättet beprövat, internationellt säljer många som tåget. Vi ser oss som en partner som ökar tillgängligheten och försäljningen för alla. Konstnärerna är väldigt intresserade av att vara med och hitta nya plattformar att nå ut på, medan gallerierna är protektionistiska. Det är en sluten värld, säger Aleksandra Antonov. 

Mats Bergman menar att det de senaste åren funnits en tendens att kunder är mer intresserade av enskilda objekt än av hela konstnärskap. Fokus blir mer kortsiktigt och galleristens långsiktiga arbete med att skapa en varaktig plattform och stegvis värdeökning för konstnären riskerar att gå förlorad. 

– Jag tror helt klart på en ökad försäljning av konst på nätet, varför skulle inte konst öka när alla andra varor gör det? Men det är frågan om vad man vill stötta. Jag hör om folk som går in i en butik och sedan går hem och beställer samma vara på nätet. Det är något som går förlorat där, framförallt när det handlar om varor som konst, säger Mats Bergman. 

Alexander Antonov ser det istället som en naturlig utveckling, som gynnar alla parter. 

– Jag har arbetat med online-tjänster för startups och tillväxtbolag men kommer från en konstnärlig familj där mamma är konstnär. Jag har sett konstnärens tuffa liv. Nu vill vi kombinera vår erfarenhet och göra det möjligt för konstnärerna och gallerierna att möta den moderna konstköparen. Har man till exempel varit på en utställning ska man kunna gå in på nätet och köpa det verk man funderat på och få det hemlevererat. Det ska vara enkelt att både söka efter och köpa konst online, säger Alexander Antonov. 

Toppbild: CECILIA ÖMALM Sea of Tranquility, 2016 Cyanotypi , upplaga: 50 ex. Kostar 5 000 kr på konstnäthandeln ed.art. FOTO: ed. art