konstnaren_3_2018_omslag.jpg

KONSTNÄREN #3 2018

​I årets tredje nummer av KONSTNÄREN tittar vi på olika sätt som konst- och modevärldar möts: från fruktsamma idéutbyten mellan enskilda kreatörer, till mer eller mindre frivilliga utbyten mellan konstnärer och modeindustrin, som när historiska konstverk används som mönster på en collegetröja.

Vi utforskar trender i den offentliga konsten och frågar oss om det finns något speciellt konstnärsmode idag. Vi möter också tre smyckeskonstnärer som berättar hur de befinner sig i gränslandet mellan konst- och modebransch. De har verktygen att röra sig mellan dem, men i båda världarna har man svårt att ta emot det som inte lätt går att sätta etikett på. För konceptuellt för att vara mode; för bärbart för att vara konst?

Artiklar ur detta nummer

reflektion_1_no3_2018.jpg

REFLEKTION: Konsten i antropocen

Hur förhåller sig konsten till ­klimatförändringarna? Frida Sandström skriver om konst som utövar kritik mot människan.

Läs hela artikeln-->

monster_1_no3_2018.jpg

Från tavla till tröja

Modeskapare har i alla tider älskat att förvandla konstnärers verk till plagg att ha på kroppen. Men vad får konstnären ut av att ­samarbeta med modevärlden?

Läs hela artikeln-->

trender_1_no3_2018.jpg

Trendsättare

Vad är det som gör att en tidigare eftertraktad konstnär plötsligt inte får några uppdrag? Vem bestämmer vilken konst som gäller i det offentliga rummet? KONSTNÄREN har pratat med fyra aktörer på konstfältet om trender.

Läs hela artikeln-->

ogland_orving_1_no3_2018.jpg

Ylva Snöfrid & Diana Orving: Konstnärens klänningar

En designer och en konstnär om sina besläktade konstnärskap och sin upplevelse att arbeta tillsammans under några heta sommarveckor i Aten.

Läs hela artikeln-->

Sofia Curman: Konsten i våra gemen­samma rum visar att konstvärlden är lika trendkänslig som andra fält.

I politiskt turbulenta tider tycks det bli viktigt att uttrycka identitet och tillhörighet genom sina kläder. Det säger modeforskaren Philip Warkander i en text i den här tidningen.

Läs hela artikeln-->

smyckeskonstnarer_1_no3_2018.jpg

I gränslandet

Den samtida smyckeskonsten är undersökande och konceptuell, och inte alltid bärbar. KONSTNÄREN har träffat tre konstnärer som rör sig mellan konst- och modevärldar.

Läs hela artikeln-->

gestaltaren_1_no3_2018.jpg

GESTALTAREN: Chun Lee Wang Gurt

I Övertorneå i Norrbotten ska sträckan från centralorten till Hedenäset under de närmaste åren få olika konstnärliga utsmyckningar och bli en ”Konstens väg”. Startpunkten är ett konstverk av Chun Lee Wang Gurt som invigdes tidigare i sommar.

Läs hela artikeln-->

forskaren_1_no3_2018.jpg

FORSKAREN Stefanie Malmgren De Oliveira: Undersöker designprocesser

Stefanie Malmgren De Oliveira har forskat i modedesign vid Textilhögskolan i Borås.

Läs hela artikeln-->

utstallaren_1_no3_2018.jpg

UTSTÄLLAREN Minna Palmqvist

Kan mode ge svar på stora samhällsfrågor? Vad finns i gränslandet mellan mode och konst? Just nu visas utställningen Transfashional på Kalmar konstmuseum, som en del i en turné runt om i Europa. Minna Palmqvist, konstnär och modeskapare, deltar i utställningen.

Läs hela artikeln-->