konstnaren_4_2016_omslag.jpg

KONSTNÄREN #4 2016

Hur ser konstnärer på sin yrkesroll? Finns det en konflikt mellan att vara konstnär och att jobba som konstnär? Vad händer med konstnärsidentiteten när försörjningen måste komma från andra lönearbeten, orelaterade till konstnärskapet?

Årets fjärde nummer av KONSTNÄREN handlar om drivkraft, överlevnadsstrategier och otrygghet – allt det som det innebär att leva som konstnär. Numrets konstnär är Beth Laurin.  

Artiklar ur detta nummer

stefan-popovic-farg.jpg

Konstnärer som grupp har en bred kompetens

Arbetsförmedlingen Kultur Medias chef Stefan Popovic om bild- och formkonstnärernas arbetsmarknad.

Läs hela artikeln-->

Förslag för mer trygghet åt konstnärer

Nu ligger konstnärsförbundens gemensamma trygghetsrapport på socialförsäkringsministerns bord.

Läs hela artikeln-->

Förslag för mer trygghet åt konstnärer

Nu ligger konstnärsförbundens gemensamma trygghetsrapport på socialförsäkringsministerns bord.

Läs hela artikeln-->

Överlåtelse eller upplåtelse?

När nyttjanderätten, eller användningen av ett konstverk, diskuteras, används ofta termerna överlåtelse eller upplå­telse. Vad som är vad är inte alltid så självklart.

Läs hela artikeln-->

År 2017 ska bli ett handlingarnas år!

Ett säkert säsongtecken den här tiden på året är flödet av årskrönikor. Med de erfarenheter vi har i ryggen från de senaste tolv månaderna blir 2016 knappast ett undantag. Vilket år det har varit!

Läs hela artikeln-->

1._illustration_topp.jpg

Mer än ett vanligt jobb

Trots en otrygg arbetsmarknad väljer allt fler att kasta sig ut i konstnärslivet. Men hur ska man klara sig? Konstnärers överlevnadsstrategi och inställning till brödjobb beror på vilken konstnärsidentitet de anammat, enligt ny forskning.

Läs hela artikeln-->

bjorn_perborg_foto_thomas_elsted_beskuren_0.jpg

Ett stipendiesystem som urholkar konstnärers trygghet är ovärdigt en modern välfärdsstat

Tidigare i höstas offentliggjorde Konstnärsnämnden årets arbetsstipendier för bild- och formkonstnärer. 207 konstnärer kan glädja sig åt möjligheten till en period av intensifierat koncentrerat arbete i ateljén.

Läs hela artikeln-->

_toppbild_beth_laurin.jpg

Beth Laurin

Hon har varit kritikernas favorit sedan debututställningen på 70-talet – ändå säger hon att hon har sålt få verk. KONSTNÄREN har träffat en av landets mest hyllade skulptörer och pratat om hårt arbete, drivkraft och att bli misstagen för att vara en manlig konstnär.

Läs hela artikeln-->

Det finns en konflikt mellan att vara konstnär och att jobba som konstnär.

En konstnär berättade nyligen för mig att hon aldrig pratar om pengar i sin ateljé. Gallerister, curatorer och potentiella köpare får gärna komma på ateljébesök och prata om konst, men när det ska göras business träffas hon på annan plats.

Läs hela artikeln-->