Immersiv konst tar oss bortom objektet och in i upplevelsen. Här blir publiken deltagare, rummet ett instrument och perceptionen själva materialet. Men vad innebär det för konstnären – konstnärligt, tekniskt, organisatoriskt och etiskt?
Den 9 december samlades över 100 personer i Kulturhuset Stadsteaterns foajé 3 för seminariet Nedsänkt eller upplyft? – om immersiv konst, dess möjligheter och falluckor. Med utgångspunkt i konkreta konstnärliga erfarenheter diskuterades publikens förändrade roll, konstnärligt ledarskap, tekniska och estetiska frågor – och hur hållbara strukturer kan byggas i en tid där upplevelsebaserad konst fått allt större genomslag.
Nu finns hela seminariet inspelat och tillgängligt för dig som inte hade möjlighet att delta, eller som vill återvända till samtalen. Du kan också ta del av introduktionsföreläsningen (på svenska och engelska) i textform.
Seminariet är delvis på engelska, delvis på svenska.
Dykarklockan
Robert Brečević
Beyond Immersion: the blurred boundaries of Extended Reality
Sandra Gaudenzi
Att koreografera perception
Lundahl & Seitl
Creating experiential light art - opportunities for artists in Sweden and internationally
Lara Szabo Greisman
Myt, minne och imaginära rum
Valentin Nash
Panelsamtal I
Publiken, perceptionen och den konstnärliga etiken
Med: Sandra Gaudenzi, Lundahl & Seitl, Lara Szabo Greisman, Valentin Nash
Moderator: Robert Brečević
The last artist—creativity when AI becomes better than us at everything.
Håkan Lidbo
Pioneering at the Frontier of Art, Technology, and Human Perception
Teresa Wennberg
Shoes off please
Gustaf Tadaa
Konst, upplevelser och upphovsrätt i förändring
Katarina Renman Claesson
Panelsamtal II
Pengar, makt och produktion – utan att förlora sig själv.
Med: Håkan Lidbo, Teresa Wennberg, Gustaf Tadaa, Katarina Renman Claesson
Moderator: Robert Brečević
Roberts konstnärliga praktik spänner från interaktiva filminstallationer och arkadspelskabinett till videobaserade muralmålningar. Tidigare högskoleadjunkt i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan, med specialområden såsom filmteori, digital kompositering och videomapping. Etablerade spelutvecklingsprogram vid Högskolan på Gotland. Som forskare har han arbetat vid Interactive Institute (RISE) och lett flera konstnärliga projekt med stöd av Vetenskapsrådet såsom Cinésense och Changing Places, vilka undersöker interaktivt berättande i stadsrummet.
Lara co-founded Nobel Week Lights in 2020, now one of the Nordic region’s largest light festivals. Showcasing light art tied to Nobel laureates’ discoveries, it blends art, science, and public engagement through diverse installations, education, and outreach, fostering deep audience connections to culture in public spaces. The artistic program of the festival aims to inspire, engage, and make groundbreaking ideas accessible to all.
A digital narrative scholar, researcher and creative coach exploring how interactive and immersive technologies can transform the way we experience and make sense of the world. She is Senior Lecturer at University College London (UCL) where she specialises in digital non-fiction narratives and Impact Storytelling. For over twenty-five years, Sandra has worked with artists, filmmakers and technologists to push the boundaries of digital and participatory storytelling. Her belief is simple yet radical: stories matter — they can move us, connect us, and change the way we see ourselves and each other.
Malin & Gustaf Tadaa är en konstnärsduo som förenar textil, teknik och ritual i skapandet av platser där människor kan möta sig själva och varandra. Sedan 2015 har de ställt ut på bland annat Göteborgs konstmuseum, Nationalmuseum, Svenska institutet i Paris, Zona Maco och Art Miami. I januari 2025 öppnade de ANDETAG, ett upplevelsemuseum vid Hötorget i Stockholm. De har under året haft över 15 000 besökare och hösten 2026 öppnar de ANDETAG i Berlin.
Forskare, författare och förbundsjurist på Konstnärernas Riksorganisation som under många år arbetat med den juridik som omger konstnären såsom upphovsrätt och konstnärlig frihet.
Exploring the intersections between music, design, technology and society. He has released more than 300 records and almost as many art projects, produced radio, film and music festivals. He is the founder of Rumtiden Idea Lab and The Museum Of Artificial Intelligence in stockholm.
Konstnär vars femtioåriga resa konsekvent har tänjt på gränserna där bildkonst, vetenskap, teknik och poesi möts. En förgrundsgestalt i utvecklingen av video-, dator- och virtual reality-konst i Norden och internationellt.
Arbetar som adjunkt i fri konst med inriktning mot digitala praktiker på Konstfack samt som gästlärare i immersiva medier vid Stockholms konstnärliga högskola. Valentin använder virtual reality och mekatronik i sin konst.
The duo Lundahl & Seitl have developed a method and an art form comprising staging, choreographed movement, instructions, and immersive technologies, juxtaposed with material objects and the human ability to organize perception into a world.