Nedsänkt eller upplyft?
Immersiv konst tar oss bortom objektet och in i upplevelsen. Här blir publiken deltagare, rummet ett instrument och perceptionen själva materialet. Men vad innebär det för konstnären – konstnärligt, tekniskt, organisatoriskt och etiskt?
Under en eftermiddag möter du konstnärer, producenter och forskare som arbetar i gränslandet mellan konst, teknologi, koreografi och upplevelsedesign. Tillsammans diskuterar vi publikens nya roll, konstnärligt ledarskap, finansieringsmodeller och vad som krävs för att skapa hållbara strukturer i en tid där upplevelser blivit en ny valuta.
Seminariet riktar sig till konstnärer, curators, producenter, beslutsfattare och konststudenter som vill förstå hur immersiv konst kan utvecklas – på konstnärens villkor.
Seminariet ges delvis på engelska, delvis på svenska
Program
BLOCK I – Publik, perception och det konstnärliga perspektivet
🕐 13.00–14.35
Från verk till upplevelse
Robert Brečević
Introduktion, ram och tes
Beyond Immersion
Sandra Gaudenzi
Hur förändrar immersiva teknologier våra sätt att berätta, känna och föreställa oss?
Att koreografera perception
Lundahl & Seitl
Om konst som sinnliga rum och publiken som medskapande kropp.
Myt, minne och imaginära rum
Valentin Nash
En konstnärlig reflektion kring det imaginära som upplevelsernas arkitektur.
I gränslandet mellan konst, teknik och mänsklig perception
Teresa Wennberg
Sökandet efter nya utmaningar sedan 1970-talet - från frontal konfrontation till rumslig installation, från analog video till digital immersion.
Panelsamtal I
Publiken, perceptionen och den konstnärliga etiken
Med: Sandra Gaudenzi, Lundahl & Seitl, Teresa Wennberg
Moderator: Robert Brečević
BLOCK II – Produktion, organisering och konstnärlig integritet
🕐 15.35–17.00
The last artist - creativity when AI becomes better than us at everything.
Håkan Lidbo
Exploring the intersections between music, design, technology and society.
När konst, institution och stad möts
Lara Szabo Greisman
Hur konst, vetenskap och städer kan samarbeta – och vad som krävs för att det ska fungera.
Egen scen, eget system, egen publik
Gustaf Tadaa
Om att skapa nya rum, ekonomier och sammanhang för upplevelsebaserad konst.
Panelsamtal II
Pengar, makt och produktion – utan att förlora sig själv
Med: Håkan Lidbo, Lara Szabo Greisman, Malin Tadaa, Katarina Renman Claesson, Lundahl & Seitl
Moderator: Robert Brečević
AVSLUTNING – Sammanfattning, syre och riktning
🕐 17.00–17.30
Vad tar vi med oss? Vad gör vi nu? Vad behöver förändras?
Den konstnärliga praktiken spänner från interaktiva filminstallationer och arkadspelskabinett till videobaserade muralmålningar. Tidigare högskoleadjunkt i fri konst vid Kungl. Konsthögskolan, med specialområden såsom filmteori, digital kompositering och videomapping. La grunden för spelutvecklingsprogram vid Högskolan på Gotland. Som forskare har han arbetat vid Interactive Institute (RISE) och lett flera vetenskapsrådsfinansierade projekt som Cinésense och Changing Places, vilka undersöker interaktivt berättande i stadsrummet.
Lara co-founded Nobel Week Lights in 2020, now one of the Nordic region’s largest light festivals. Showcasing light art tied to Nobel laureates’ discoveries, it blends art, science, and public engagement through diverse installations, education, and outreach, fostering deep audience connections to culture in public spaces. The artistic program of the festival aims to inspire, engage, and make groundbreaking ideas accessible to all.
A digital narrative scholar, researcher and creative coach exploring how interactive and immersive technologies can transform the way we experience and make sense of the world. She is Senior Lecturer at University College London (UCL) where she specialises in digital non-fiction narratives and Impact Storytelling. For over twenty-five years, Sandra has worked with artists, filmmakers and technologists to push the boundaries of digital and participatory storytelling. Her belief is simple yet radical: stories matter — they can move us, connect us, and change the way we see ourselves and each other.
Gustaf och Malin Tadaa är en konstnärsduo som arbetar med textil, teknik och ritual för att skapa platser för människor att möta sig själva och varandra. De har startat ANDETAG, ett upplevelsemuseum vid Hötorget, en plats som de själva fyllt med konst, inrett, skrivit musik och tränat personal för. ANDETAG har haft 15000 besökare sedan öppnandet i januari 2025 och kommer under 2026 expandera till Berlin.
Forskare, författare och förbundsjurist på Konstnärernas Riksorganisation som under många år arbetat med den juridik som omger konstnären såsom upphovsrätt och konstnärlig frihet.
Exploring the intersections between music, design, technology and society. He has released more than 300 records and almost as many art projects, produced radio, film and music festivals. He is the founder of Rumtiden Idea Lab and The Museum Of Artificial Intelligence in stockholm.
Konstnär vars femtioåriga resa konsekvent har tänjt på gränserna där bildkonst, vetenskap, teknik och poesi möts. En förgrundsgestalt i utvecklingen av video-, dator- och virtual reality-konst i Norden och internationellt.
Arbetar som adjunkt i fri konst med inriktning mot digitala praktiker på Konstfack samt som gästlärare i immersiva medier vid Stockholms konstnärliga högskola. Undervisar även digitala konstnärliga praktiker på Konstfack. Valentin använder virtual reality och mekatronik i sin konst.