KONSTNÄREN har blivit en av landets mest omdiskuterade konsttidningar. Konstnären är en tidning som skärskådar den visuella kulturen och kritiskt granskar dagens konst- och kulturpolitik. Oumbärlig läsning för alla som vill och bör veta vad det innebär att vara konstnär i dag. I tidningen introduceras konstnärskap sida vid sida med idé, reflektion och reportage om branschens förutsättningar.
KONSTNÄREN kommer ut fyra gånger per år med en upplaga på 9 500 ex. Tidningen ingår i medlemskapet för Konstnärernas Riksorganisation och utges av AB Svensk Konstnärsservice.
”Är det konstnärernas ansvar att skapa verk som harmonierar med den politiska agendan?”
Detta nummer söker sig utanför gränserna. Gränser som inte alltid är nationella, utan även kulturpolitiska, ekonomiska och juridiska. Numret väcker ett antal frågor som kopplar an till konstnärens relation till det lokala liksom det globala. Journalisten Kristoffer Viita har träffat Pussy Riots medgrundare Nadezjda Tolokonnikova för ett samtal om konstens roll i samhället. Är det konstnärernas ansvar att skapa verk som harmonierar med den politiska agendan, eller är deras främsta plikt att utmana makten och få oss att tänka i nya banor? Kan bero på var man bor.
Detta är en extra svår fråga då vi idag ser att vissa europeiska länder de senaste åren haft en återkomst av nationalistiska strömningar, där kultur och konst ofta används som verktyg för att främja en specifik nationell identitet. Detta har i sin tur skapat spänningar mellan konstnärer och politiska makthavare.
I ett återblickande reportage har författaren och skribenten Hannah Altmann sökt upp en avgångsklass från Kungliga Konsthögskolan och frågat om du livet blev efter examen och på vilket sätt skolan var en språngbräda eller hinder för ett liv i konsten.
Sonia Hedstrand fortsätter sin granskning av relationerna i konsten och hur de skapar negativ arbetsmiljö, Emil Åkerö ställer frågan om konstnären som vagabond och den legendariske galleristen Claes Nordenhake berättar om hur det är att driva galleri i flera länder samtidigt och hur olika länders alltmer prekära kulturpolitiska system ur hans perspektiv blir ett argument för konstmarknaden som verktyg för att säkra konstnärers försörjning.
Sonia Hedstrand har i denna del nått den kanske känsligaste frågan kring den konstnärliga arbetsmiljön – relationen med andra konstnärer.
Optimismen inför det framtida konstnärskapet är nog aldrig så hög som precis vid examen från konsthögskolan. Hannah Altmann har frågat avgångsklassen Mejan 2012 om vilken väg livet och konstnärskapet tog efteråt.
Pussy Riots medgrundare Nadya Tolokonnikova solodebuterar med en stor utställning i Europa under 2024. Kristoffer Viita träffade henne i Los Angeles för ett samtal om konstnärlig aktivism, Onlyfansfeminism och att lära sig älska sina misstag.
Krönika till medlemssidorna för Konstnären 3 2024
CHEFREDAKTÖR
Robert Stasinski, robert.stasinski(at)kro.se
PRENUMERERA
För endast 275 kr/år får du fyra fullmatade nummer per år.
Starta din prenumeration idag!
ENSTAKA NUMMER
För 75 kronor plus porto 25 kronor kan du här beställa enstaka nummer.
ADRESSÄNDRA?
Kontakta kansliet.
Vi erbjuder möjligheten till annonsering i tidningen Konstnären, våra nyhetsbrev samt på vår hemsida. Kombinationserbjudande finns för annonsering i alla tre kanaler – läs mer här!
Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.