Konstnären

I det första numret på det nya decenniet blickar KONSTNÄREN framåt, ut över 20-talet och dem som ska vara med och forma dess konstscen.

Vi träffar fem konsthögskolestudenter i olika skeden av utbildningen och pratar om konstens framtid. Konstvärlden är naturligtvis inte en isolerad ö utan påverkas av allt annat som händer i världen, det märks inte minst den här vintern när det nya coronaviruset har en hel värld i sitt grepp.  Klimatförändringar gör resandet och stora transporter mellan världsdelar till en moralisk fråga, naturkatastrofer och epidemier får konstbiennaler, mässor och utställningar att ställa in. På lokal nivå oroas också många konstnärer över hur högerpolitiska vindar påverkar utvecklingen av stipendiesystem och offentliga kulturmedel. Det finns också anledning att på allvar börja vakta om konstnärlig frihet. Kommer fler kommuners politiker ta efter Sölvesborgs exempel och lägga sig i vilka uttryck och motiv som är lämpliga för offentlig konst?

Vad förväntar sig konststudenterna av branschen de ska ingå i? Vilket ansvar känner de för omvärlden och vilka möjligheter ser de att leva som konstnär kommande decennier? Några saker tycke de alla vara överens om – det behövs nya och fler plattformar för konst, fler vägar in i konstlivet och mer och tätare samarbete mellan konstnärer.

Under två års tid har Aida Chehrehgosha och hennes kamera sakta närmat sig platsen som hon identifierat som kärnan i hennes inre liv: en balkong på fjärde våningen i ett hyreshus i lilla bruksorten Hallstahammar i Västmanland. Konstnären podcast följer henne dit den dagen hon återbesöker sitt livs svåraste minne.Aida Chehrehgosha har gjort en karriär på mörker. Hon har blivit uppmärksammad för sina stora iscensatta fotografier med dramatiska motiv som kretsar kring barndomstrauman och våldsamma tvångstankar. Hon gör konst för att hon måste, för att tvinga sig själv att minnas och förstå. Men efter 20 års grävande i sitt inre har hon fått nog och vill göra slut med kameran. Avsnittet är skapat av Konstnärens chefredaktör Sofia Curman. Producenter är Tomas Rainaj och Jens Nielsen för Soundtelling.

KONSTNÄREN #1 2020
KONSTNÄREN #4 2019
KONSTNÄREN #3 2019
KONSTNÄREN #2 2019
KONSTNÄREN #1 2019
KONSTNÄREN #4 2018
KONSTNÄREN #3 2018
KONSTNÄREN #2 2018
KONSTNÄREN #1 2018
KONSTNÄREN #4 2017
KONSTNÄREN #3 2017
KONSTNÄREN #2 2017
KONSTNÄREN #1 2017
KONSTNÄREN #4 2016
KONSTNÄREN #3 2016
KONSTNÄREN #2 2016
KONSTNÄREN #1 2016
KONSTNÄREN #4 2015
KONSTNÄREN #3 2015
KONSTNÄREN #2 2015
KONSTNÄREN #1 2015
KONSTNÄREN #4 2014
KONSTNÄREN #3 2014
KONSTNÄREN #2 2014
KONSTNÄREN #1 2014
KONSTNÄREN #4 2013
KONSTNÄREN #3 2013
KONSTNÄREN #2 2013
KONSTNÄREN #1 2013
KONSTNÄREN #3 & #4 2012
KONSTNÄREN #2 2012
KONSTNÄREN #1 2012
KONSTNÄREN #4 2011
KONSTNÄREN #3 2011
KONSTNÄREN #2 2011
KONSTNÄREN #1 2011
KONSTNÄREN #4 2010
KONSTNÄREN #3 2010
KONSTNÄREN #2 2010
KONSTNÄREN #1 2010
KONSTNÄREN #3 2009
KONSTNÄREN #2 2009
KONSTNÄREN #1 2009
KONSTNÄREN #4 2008
KONSTNÄREN #2 & #3 2008
KONSTNÄREN #1 2008