Konstnären

Det här numret av KONSTNÄREN är speciellt. För första gången är alla anlitade skribenter konstnärer själva. De är ombedda att på det sätt de finner bäst skriva om sitt skapande, om ursprunget för sin konst och om att bli och vara konstnär.

Sju mycket olika konstnärskap delar numret mellan sig med mycket olika texter.

Fathia Mohidin och Jin Mustafa har i prosaessäns form, och som en enda röst skrivit en hyllningstext till ljud och till ljudets plats i konstrummet. Tomas Colbengtson och Mourad Kouri skriver båda om hur skapande har blivit ett sätt att ställa frågor om sin bakgrund, om identitet och om utsatthet och trauma – den förre från ett samiskt perspektiv, den senare med krigets Syrien som fond. Mariana Silva Varela och Sofia Tolis skriver båda om klassresor, men från olika destinationer. Sofia Tolis om drivet att hålla fast vid sitt drömyrke trots att allt annat måste offras, och Mariana Silva Varela om att hennes egen klassbakgrund gör det svårt, och kanske inte ens önskvärt, att tänka på sig själv som en konstnär. Björn Kjelltoft har använt sitt utrymme till att låta andra konstnärer svara på frågan ”vad är tid i konsten?” och kanske blev svaren annorlunda när samtalet skedde kollegor emellan?

Det är inte ett nummer som gör anspråk på att ge en samlad bild av konstnärers situation i Sverige idag. Men dessa röster och perspektiv ger en glimt av hur mångfasetterad konstnärskåren är, hur samtidskonstens frågeställningar och samlade kunskap sträcker sig över oöverskådliga, vidsträckta områden.

Under två års tid har Aida Chehrehgosha och hennes kamera sakta närmat sig platsen som hon identifierat som kärnan i hennes inre liv: en balkong på fjärde våningen i ett hyreshus i lilla bruksorten Hallstahammar i Västmanland. Konstnären podcast följer henne dit den dagen hon återbesöker sitt livs svåraste minne.Aida Chehrehgosha har gjort en karriär på mörker. Hon har blivit uppmärksammad för sina stora iscensatta fotografier med dramatiska motiv som kretsar kring barndomstrauman och våldsamma tvångstankar. Hon gör konst för att hon måste, för att tvinga sig själv att minnas och förstå. Men efter 20 års grävande i sitt inre har hon fått nog och vill göra slut med kameran. Avsnittet är skapat av Konstnärens chefredaktör Sofia Curman. Producenter är Tomas Rainaj och Jens Nielsen för Soundtelling.

KONSTNÄREN #3 2020
KONSTNÄREN #2 2020
KONSTNÄREN #1 2020
KONSTNÄREN #4 2019
KONSTNÄREN #3 2019
KONSTNÄREN #2 2019
KONSTNÄREN #1 2019
KONSTNÄREN #4 2018
KONSTNÄREN #3 2018
KONSTNÄREN #2 2018
KONSTNÄREN #1 2018
KONSTNÄREN #4 2017
KONSTNÄREN #3 2017
KONSTNÄREN #2 2017
KONSTNÄREN #1 2017
KONSTNÄREN #4 2016
KONSTNÄREN #3 2016
KONSTNÄREN #2 2016
KONSTNÄREN #1 2016
KONSTNÄREN #4 2015
KONSTNÄREN #3 2015
KONSTNÄREN #2 2015
KONSTNÄREN #1 2015
KONSTNÄREN #4 2014
KONSTNÄREN #3 2014
KONSTNÄREN #2 2014
KONSTNÄREN #1 2014
KONSTNÄREN #4 2013
KONSTNÄREN #3 2013
KONSTNÄREN #2 2013
KONSTNÄREN #1 2013
KONSTNÄREN #3 & #4 2012
KONSTNÄREN #2 2012
KONSTNÄREN #1 2012
KONSTNÄREN #4 2011
KONSTNÄREN #3 2011
KONSTNÄREN #2 2011
KONSTNÄREN #1 2011
KONSTNÄREN #4 2010
KONSTNÄREN #3 2010
KONSTNÄREN #2 2010
KONSTNÄREN #1 2010
KONSTNÄREN #3 2009
KONSTNÄREN #2 2009
KONSTNÄREN #1 2009
KONSTNÄREN #4 2008
KONSTNÄREN #2 & #3 2008
KONSTNÄREN #1 2008