Detta nummer av Konstnären djupdyker rätt ner i kaninhålet som är konstens ekonomi. Produktionsvillkoren, konstmarknaden, samhällets stöd till konsten och inte minst hur vi talar om pengar i konstvärlden. Konsten och konstnärer har alltid förhållit sig till de pengar som finansierar den, oavsett om dessa pengar varit dolda, privata, svarta, vita eller statliga. Frågan är hur vi ska tala om dessa pengar och hur samhället bör organisera sitt stöd för att bäst stödja konsten och konstnärerna?
I detta nummer intervjuas bland annat konstnären Alisa Grifo, som i sitt projekt Kiosk förenat kapitalismens frihet att starta företag och sälja objekt och produkter på en fri marknad med utvecklandet av ett socialt konstprojekt. I en reflektion över begreppet prosumtion – ett amalgam av orden professionell, eller producent, och konsument – beskriver Emil Åkerö hur de gränser som en gång skapades av industrialiseringen i väst mellan produktion och konsumtion och mellan materiellt och immateriellt, alltmer kommit att suddas ut och vad detta betyder för konstnärer. I en intervju med Financial Times-journalisten och författaren Georgina Adam betraktar Karolina Modig konstmarknaden och dess system och ger en annan bild av marknadens mekanismer än vad många andra experter tidigare gjort.
I numrets huvudtext har KONSTNÄREN frågat sju internationella forskare inom kulturekonomi om de viktigaste principerna för konstens finansiering, de största myterna om konst och ekonomi och vad de anser vara de mest intressanta delarna av detta expansiva forskningsfält.
Krönika till medlemssidorna i Konstnären 3, 2021
Senaste numret av KONSTNÄREN har temat "Konstens nya ekonomi". Vi samlade tre medverkande för ett samtal med start i konsten, politiken och kapitalet.
”Mycket har redan sagts om konst och pengar, men precis som apparna i våra mobiltelefoner så uppdateras konst- och samhällsekonomin i rasande fart.”
När dokumentären The Price of Everything kom 2018 gav den insyn i konstmarknadens system på ett nytt sätt och rönte stor uppmärksamhet. Journalisten och författaren Georgina Adam ger dock en delvis annan bild av marknadens mekanismer, i en intervju med Karolina Modig.
Alisa Grifo är konstnär med bas i New York och södra Frankrike. Hon har arbetat med det sociala konstprojektet "Kiosk" i sexton år. Projektet består av en fysisk butik i vilken hon säljer och visar objekt som hon hittat under sina många resor och möten med människor över hela jorden. Med referenser till både Duchamps readymades och popkonstens blandning av kommers och konst betraktar hon projektet som lika delar konst, antropologi, företag och communityarbete.
Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.