Köpa konst för skattemedel är en maktposition som innebär ett ansvar gentemot konstnärerna.

TEXT: Sofia Curman

”Flytta till Stockholm eller dö en ärofylld död på landet.” skriver en konstnär till mig efter journalisten Olle Niklassons artiklar i Göteborgs-Posten om hur Västra Götalandsregionens konstchef har handlat upp stora delar av regionens inköpsbudget för lös konst i Stockholm.

Till den mellansvenska stad där hen verkar kommer aldrig konstkonsulter från varken regionerna eller Statens konstråd.

Att arbeta med att köpa konst för skattemedel handlar inte bara om att förvärva bra verk till offentliga rum – det är en maktposition som också innebär ett ansvar gentemot konstnärerna. Så visst spelar det roll var konsten köps. Det är viktigt att Statens konstråd aktivt arbetar för att främja ett vitalt konstliv även i mindre städer och på landsbygden. Och det är knappast rimligt att Västra Götalandsregionens konstchef shoppar nästan samtliga verk som kostar över 50 000 kr från ett enda galleri i Stockholm. Regionens konstchef säger i det här numret av KONSTNÄREN att galleriet är ”Nordens bästa”. Måhända, men det tyder på lättja snarare än omsorg om att, som han uttrycker det ”hitta rätt verk för en specifik plats”. Ungefär som att shoppa hela höstgarderoben på en gång i en exklusiv herrekipering, bara för att man kan.

Flera texter i det här numret handlar om konstens ekonomiska värde; om konstverket som en vara eller till och med som skattemedel. Sara Abdollahi har träffat Åsa Jungnelius, en av våra största glaskonstnärer som i ett mångårigt samarbete med Kosta Boda producerat sina ikoniska sminkartiklar i glas i massupplaga, tillräckligt billiga för att hamna på prydnadshyllan även i konst-ovana hem. Robert Stasinski frågar grundarna till den nya konstfirman CF HILL om de försöker kapitalisera på en av våra mest älskade historiska konstnärer. Att ett konstverk har ett ekonomiskt värde blir inte minst tydligt i Geska Brečevićs reportage från Mexiko, det enda landet i världen där konstnärer har möjlighet att betala inkomstskatten i form av konstverk.

SER FRAM EMOT:
Konstgrupp Almedalens utdelning av priset Bästa regionala kulturplan under Almedals- veckan i juli.

OROAS ÖVER:
Chockhöjda ateljéhyror i flera städer, bland annat Göteborg.

Sofia Curman

Chefredaktör


Häng med i konstnärspolitiken!

Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.

Vi delar inte din epost med någon

Är du medlem?

Då får du redan dessa – och många fler nyheter – som del av ditt månatliga medlemsbrev och behöver inte anmäla dig här!