TEXT: EMIL ÅKERÖ
BILD: JACOB FELLÄNDER. FOTO: MOCA MIAMI
Sverige är ett land i framkant inom spelindustrin och nu söks efter fler kompetenser. Kan konstnärerna passa in i spelvärlden?
– MÅNGA TROR ATT spelbranschen är väldigt techberoende, men ser man till personalstyrkan är kanske 30 procent programmerare och resten har mer kreativa yrken som 2D- eller 3D-grafiker, animatörer och designer, säger Anton Albiin som arbetar med personalfrågor på organisationen Dataspelsbranschen.
Ungefär 5 300 personer som arbetar inom dataspelsindustrin i Sverige är art directors, 3D-animatörer eller konceptutvecklare. I och med de kreativa inslagen i branschen har företagen en uttalad vision att få fler konstnärer att söka sig till dataspelsindustrin. Framförallt vill man ha in konstnärer med gemensamma nämnare med den nya demografin av spelare som kommit de senaste tio åren där det är fler kvinnor över 35 som spelar än män under 18. Förutom demografin krävs det också generellt en förmåga att anpassa sitt uttryck till en specifik vision och ett visst digitalt kunnande i att använda program så som Photoshop eller Illustrator.
– Att kunna skapa vackra inspirerande världar är det viktigaste. När man anställer en konstnär gör man valet helt baserat på portfolion. En fördel med att det är en industri med privata pengar och ont om folk är att den som är bra har ett gott förhandlingsläge. Dessutom är det generellt sett endast tillsvidareanställningar i branschen, säger Anton Albiin.
ORGANISATIONEN Dataspelsbranschen samlar olika aktörer i den svenska dataspelindustrin. Bland annat Högskolan i Skövde, som har ett program i dataspelsutveckling, är medlemmar. De klassiska konstutbildningarna är dock inte medlemmar, och Anton Albiin berättar att de har haft svårt att få till samarbeten med dem, vilket han tror beror på att det fortfarande finns en hel del fördomar om spelbranschen. Detta trots att till exempel Konstfack har utbildat David Polfeldt, vd för spelstudion Ubisoft Massive, och Ann-Sofie Sydow, som driver The Game Assembly, en av världens högst rankade spelutbildningar.
Men Kalle Sandzén, som är lärare på Konstfacks utbildning i grafisk formgivning och illustration, berättar att Konstfack faktiskt har kontaktat olika spelstudior, men inte fått någon respons. Samtidigt menar han att de flesta studenter inte verkar ha så stort intresse av att närma sig spelbranschen, även om det finns undantag.
– Vi är inte bara en yrkesutbildning, utan står mer för akademisk frihet och forskning till skillnad från andra utbildningar. Våra studenter blir oftast frilansande illustratörer, bokformgivare eller liknande och det finns fortfarande en del motstånd mot byråbranschen överlag, säger Kalle Sandzén.
”Mitt spel är som ett fotospel, du kan åka in i min värld och fota.”
Jacob Felländer
FOTOKONSTNÄREN Jacob Felländer har erfarenhet av spelvärlden, om än från ett lite annat perspektiv. Jacob arbetar med över 100 år gamla kameror och skapar genom dubbelexponering av filmen bilder som påminner om dataspelslandskap. För att ta ett steg vidare beslutade han sig för att samarbeta med ett spelföretag och skapa en virtual reality-upplevelse där du som betraktare kan gå in i verket och ”vara” i hans bildvärld.
– Nu håller jag på och skapar spel inne i min värld. Mina söners första fråga var ”hur gör jag om jag vill skjuta?”. Men att skjuta är egentligen inte så långt från att fotografera. Mitt spel är som ett fotospel, du kan åka in i min värld och fota.
Hans upplevelse är att vissa inom spelbranschen kan ha svårt att förstå den konstnärliga visionen och att dra nytta av konstnärernas fulla potential. Det är synd, menar han, eftersom mycket kunskap går förlorad den vägen, på samma sätt som en del konstnärer drar sig för att söka sig till spelindustrin av rädsla för att ”sälja sig”.
– Jag tycker överlag att konstnärer är outnyttjade, alla olika branscher borde använda konstnärers kunnande mer. Att det skulle vara att sälja sig att ha ett extrajobb på ett dataspelsföretag har jag svårt att se. Rousseau var ju tulltjänsteman, och som konstnär måste du kunna överleva också, säger Jacob Felländer.
JACOB FELLÄNDER The Brave Frontier, 2017. VR, fotografi, skulptur och projektioner. Museum of Contemporary Art Miami Art Basel, 2017. FOTO: MOCA MIAMI
Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.