Aida Chehrehgosha

Under två år har Aida Chehrehgosha och hennes kamera sakta närmat sig platsen som hon identifierat som kärnan i hennes inre liv: en balkong på fjärde våningen i lilla bruksorten Hallstahammar.

BILD: Jon Wentzel

16 april 2020

#5 Aida Chehrehgosha. Det här är dagen vi skiljer oss.


Under två års tid har Aida Chehrehgosha och hennes kamera sakta närmat sig platsen som hon identifierat som kärnan i hennes inre liv: en balkong på fjärde våningen i ett hyreshus i lilla bruksorten Hallstahammar i Västmanland. Konstnären podcast följer henne dit den dagen hon återbesöker sitt livs svåraste minne.Aida Chehrehgosha har gjort en karriär på mörker. Hon har blivit uppmärksammad för sina stora iscensatta fotografier med dramatiska motiv som kretsar kring barndomstrauman och våldsamma tvångstankar. Hon gör konst för att hon måste, för att tvinga sig själv att minnas och förstå. Men efter 20 års grävande i sitt inre har hon fått nog och vill göra slut med kameran. Avsnittet är skapat av Konstnärens chefredaktör Sofia Curman. Producenter är Tomas Rainaj och Jens Nielsen för Soundtelling.


Häng med i konstnärspolitiken!

Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.

Vi delar inte din epost med någon

Är du medlem?

Då får du redan dessa – och många fler nyheter – som del av ditt månatliga medlemsbrev och behöver inte anmäla dig här!