Theresa Traore Dahlberg som fick Beckers konststipendium i höstas, hade fyra månader på sig att planera och producera sin första stora separatutställning. I en produktionsdagbok skriven för KONSTNÄREN får vi följa hennes väg fram till vernissage på Färgfabriken i Stockholm.
Det är en krokig väg kantad av ändringar av idéer, känslan av att fokusera på fel saker, lyckan att äntligen befinna sig i installationsperioden, familjelogistik och nervositet över invigningstal. Theresa Traore Dahlberg har haft ett fantastiskt år där den hyllade Beckers-utställningen bara är en del – hon har också rönt otroliga framgångar över hela världen med sina dokumentärfilmer. Dagboken ger ett vardagligt perspektiv på genombrottet och ger en bild av hur konstnärlig produktion kan gå till.
Årets första nummer av KONSTNÄREN bjuder på flera inblickar i olika typer av produktion. Vi möter tre konstnärer som tagit det modiga klivet in i långfilmsproduktion. Från att arbeta ensam eller i små grupper i en konstvärld utan egentliga regler, har de nu flyttat sina konstnärliga experiment till vita duken och arbetar som ledare för stora team och med krav på att nå en bred biopublik. Hur behåller man sin konstnärliga integritet genom hela filmproduktionens näringskedja?
Vi får också följa en yrkesgrupp vars produktion är helt beroende av konstnärerna, men också av förmågan att navigera i ett ständigt skiftande medielandskap – konstrecensenterna. Och vi besöker ett galleri i Los Angeles där konsten som visas producerats under meditation.
I ett nytt medielandskap är det tuffa tider för konstkritiken. Spaltutrymmet blir mindre samtidigt som utställningarna blir fler. KONSTNÄREN har träffat tre rutinerade kritiker och pratat om recensionernas betydelse idag och i framtiden.
Varje svensk kommun behöver ett manifest som avspeglar verksamhetens inställning till offentlig konst, skriver Ragna Berlin, konstnär och grundare av Konstpool.
Ett stipendium med inbjudan till en stor separatutställning på Färgfabriken gav Theresa Traore Dahlberg chansen att förverkliga en sedan länge sjudande utställningsidé. För KONSTNÄREN har hon skrivit produktionsdagbok under de fyra månader hon hade på sig före vernissagen.
Bakom några av de senaste årens mest intressanta, progressiva och hyllade svenska långfilmer står konstnärer. KONSTNÄREN har talat med regissörerna Pella Kågerman, Axel Petersén och Fia-Stina Sandlund om konstnärsrollen, filmbranschen, fördelarna och fallgroparna som uppstår när det konstnärligt utmanande intar bioduken.
Sjukpenninggrundande konstnärsstipendier och bättre småföretagarpolitik är viktiga faktorer för att stärka konstnärers ekonomiska villkor, menar nya kulturministern Amanda Lind.
Bakom alla utställningar ligger hundratals, ibland tusentals, timmar arbete. Det är sällan vi pratar om dem, om konstnärens produktion. Vad styr tankarna inför en utställning, vem talar man med om sin konst, hur skapar man arbetsrutiner?
Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.