Våra kortkurser ger grundläggande teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom ekonomi och juridik som är av betydelse för våra medlemmar i den konstnärliga skapandeprocessen, i det konstnärliga utövandet samt i rollen som småföretagare. Efter avslutad kurs ska deltagarna ha en grundläggande förståelse för ekonomiska och juridiska frågor, förstå grundläggande begrepp och förstå den inverkan ekonomiska och juridiska frågor kan ha på deras konstnärliga verksamhet. Kursdeltagarna ska också få en inblick i när det kan vara påkallat att rådfråga juridisk och/eller ekonomisk expertis.
Förfrågningar till Konstnärernas Riksorganisation från arrangörer och beställare är många, till exempel om tillämpning av MU-avtalet och andra utställningsrelaterade frågor, upphandling av konst, ersättning och villkor för gestaltningsuppdrag, ansvar för underleverantörer, försäkring och hyresfrågor, förvaltning av (offentlig) konst samt upphovsrätt. Svensk Konstnärsservice erbjuder därför vissa kurser, mot en avgift, till arrangörer/beställare med avsikt att förmedla kunskap i för konstnärer viktiga frågor.
Datum: 15 januari 2025
Tid: 10:00-13:00
Den här kursen vänder sig till dig som ska starta din verksamhet och vill lära dig mer om vad du ska tänka på och hur du går tillväga. Vilken företagsform passar din verksamhet bäst? Vilka lagar och förordningar måste du ha koll på. Vi går igenom startbudget, verksamhetsplan men framförallt de olika praktiska moment du måste gå igenom för att registrera ditt företag.
Anmäl dig här!
Datum: 21 januari 2025
Tid: 10:00-11:00
Mats Gefvert och Ella Nilson reder ut vilka försäkringar en konstnär behöver. Både för dig och för din verksamhet. Vad som ingår i en Konstnärsförsäkring och varför din verksamhet inte täcks av en hemförsäkring, även om du har din ateljé i hemmet. Förutom exempelvis stöld, brand eller vattenskada, vad händer om du skulle krävas på ett skadeståndskrav eller råkar ut för en upphovstvist? Samt, vad du inte får missa att få med vid ett gestaltningsuppdrag.
Anmäl dig här!
Datum: 23 januari 2025
Tid: 10:00-12:00
Kursen fokuserar på det så kallade MU-avtalet ur arrangörsperspektiv och lyfter fram de krav som avtalet ställer på arrangören såsom arrangörens skyldighet att i god tid före utställningen förhandla och ingå ett skriftligt individuellt utställningsavtal med upphovspersonen; att betala utställningsersättning samt att förhandla om skälig medverkansersättning till upphovspersonen samt utställningskostnader och eventuella produktionskostnader. Med på kursen är Anna Eineborg som ansvarar för Kulturrådets arbete och rådgivning kring MU-avtalet.
Anmäl dig här!
Datum: 17 februari 2025
Tid: 10:00-12:00
Kursen ger dig teroretiska kunskaper i grundläggande bokföring. Du lär dig ekonomiska grundbegrepp och kopplingen till företagets bokslut och eventuell årsredovisning. Vi går igenom olika bolagsformer, vilka kostnader som är avdragsgilla, vad moms är och varför man ska redovisa denna.
Anmäl dig här!
Datum: 19 februari 2025
Tid: 10:00-12:00
Vi visar hur man i praktiken bokför olika händelser från årets början till årets slut, med utgångspunkt i det vi lärt oss på teorikursen den 25 november. Hur bokförs kund- och leverantörsfakturor? Hur bokförs momsen? Vi visar med olika konteringsexempel som kan vara aktuella i konstnärlig verksamhet.
Anmäl dig här!
Datum: 21 februari 2025
Tid: 10:00-12:00
I den tredje bokföringskursen går vi igenom hur du stämmer av varje konto, periodiserar olika kostnader, gör lagervärdering och upprättar inventeringslista, upprättar anläggningsregister med tillhörande avskrivningar och förbereder inför deklaration.
Anmäl dig här!
Datum: 5 mars 2025
Tid: 10:00-11:00
Har du haft bilder, såsom till exempel illustrationer, grafik, måleri, skulptur, fotografier, brukskonst, textilkonst publicerade i böcker, tidningar och tidskrifter, utgivna för den svenska marknaden, eller bilder på vissa internetplatser, kan du ansöka om IR från Bildupphovsrätt. Sista dagen att skicka in sin ansökan år 2025 infaller den 31 mars.
Anmäl dig här!
Datum: 14 mars 2025
Tid: 10:00-13:00
Fredagen den 14 mars bjuder vi in till ett Youtubeseminarium (10.00–13.00) där vi dyker ner i konsthantverkares försäljningsstrategier – från marknader och mässor till webbshoppar och samarbeten med återförsäljare. Under ledning av våra erfarna föreläsare och paneldeltagare får du konkreta tips, juridisk vägledning och praktiska lösningar för att lyckas med din försäljning.
Anmäl dig här!
Datum: 19 mars 2025
Tid: 10:00-13:00
Vi tar också fram en deklarationshandledning med hjälp av en revisionsbyrå som finns tillgänglig på vår webbplats samt erbjuder möjlighet att boka upp tid för individuell rådgivning kring deklarationsfrågor med våra ekonomer. Kursen riktar sig främst till dig som har enskild firma, men vissa delar kan vara relavanta även för dig som har aktiebolag.
Anmäl dig här!
Datum: 27 mars 2025
Tid: 10:00-12:00
I den senaste uppdateringen av MU-avtalet 2024 blev det än tydligare att arrangören inför en utställning måste förhandla och avtala med medverkande konstnärer om ersättning för deras medverkan före, under och efter en utställning (så kallad medverkansersättning) . I den här kursen tittar vi närmare på vad som egentligen avses med “medverkan” och vad som gäller om MU-avtalet inte är aktuellt eller ens diskuterats.
Anmäl dig här!
Datum: 22 maj 2025
Tid: 10:00-13:00
Både beställare och den utvalda konstnären drar ofta en lättnandets suck då upphandlingens formalia är avklarad och gestaltningsuppdraget signerat. Men för att undvika att missförstånd och missnöje uppstår under själva uppdraget är det viktigt att redan innan avtalsskrivningen diskutera igenom eventuella svårigheter. Vad gäller om tidsplanen förändras och projektet skjuts fram i tiden, om underleverantörer och material ökar i pris, om gestaltningen måste bearbetas osv? Och vad är det rimligt att lägga in i gestaltningens budget? Allt fler rena “byggkostnader” börjar dyka upp i gestaltningsuppdragets budget, så var går gränsen för vilket ansvar och vilka kostnader “konstbudgeten” kan bära?
Anmäl dig här!
Datum: 6 februari 2025
Tid: 13:00-14:00
Konstnärernas Riksorganisation släpper på Folk och Kultur den första delen i rapportserien ”Utsikt från ateljéerna 2024”. Rapporten presenterar resultatet av en enkät som gick ut till riksorganisationens medlemmar våren 2024 där de fick besvara en rad frågor om deras inkomster, verksamhet, uppdrag och ateljéer. Detta är den första rapporten i sitt slag på närmare tio år och ger en unik inblick i bild- och formkonstnärernas verklighet.
Till eventet
Datum: 7 februari 2025
Tid: 10:00-11:00
Det reviderade avtalet för medverkans- och uställningsersättning (MU-avtalet) trädde i kraft den 1 januari 2024. Avtalet som tecknades första gången mellan svenska staten och bildskaparorganisationer 2009 reglerar ersättningar och arvoden till konstnärer som ställer ut egna verk hos statliga arrangörer. Det reviderade avtalet ska vara tydligare och enklare att använda för utställningsarrangörer och konstnärer – men innehåller också en rad nyheter, som formuleringen att avtalet avser att etablera god branschpraxis, tydligare definitioner av medverkansersättning och ändringar i beräkningen av tarifferna.
Till eventetVälkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.