Försäljning


Konstnärens egen försäljning av konst kan ske direkt till köparen, via ett galleri, en online-plattform, ett auktionshus eller på annat sätt. Här finns information om vilka momssatser som gäller vid försäljning av konst, vad som är en skälig provision, om att sälja konst på nätet, om konstbranschen i siffror. Och mycket, mycket mer. När konst byter ägare på konstmarknaden (och säljaren inte är konstnären själv) gäller andra regler än när konstnären själv säljer verket, t.ex. vad gäller momsen.

Digitala_plattformar_rapport

Digitala plattformar för försäljning, uthyrning och strömning av konst 2024

5 juni 2024
Konstnärernas Riksorganisation har i rapporten “Digitala plattformar för konst” kartlagt vilka digitala marknadsplatser som i dagsläget finns för försäljning, uthyrning och strömning av konst – och analyserar aktuella trender och utveckling inom området.

Läs mer →

Annons ↓

Intervju med Maria Adenfeldt om Konstbranschen i siffror 2023

13 februari 2024
Geska Brečević från Konstnärernas Riksorganisation passar på att ställa några frågor till Maria Adenfeldt, managementkonsult på SWECO och författare till Konstbranschen i siffror 2023, om vilka trender som kan skönjas i årets rapport.

Läs mer →

Screenshot 2023-03-16 at 12.14.47

Med vår fakturahandledning blir det rätt!

Handledning  |  20 mars 2023
När du säljer ett konstverk, föreläser eller utför ett uppdrag ska du skriva en faktura till kunden. En faktura måste innehålla vissa obligatoriska uppgifter för att uppfylla de krav som ställs enligt bokföringslagen.

Läs mer →

Annons ↓

Juristen svarar header transparent

”Plattformstest”

Konstjuridik  |  29 maj 2024
Konstnärernas Riksorganisation följer utvecklingen av digitala plattformar för försäljning av konst, konsthantverk och design i Sverige och internationellt. Här ger vi en orientering i vad du som bild- och formkonstnär (konstnärer) bör vara uppmärksam på om du ska, eller redan, säljer din form och konst via en digital plattform.

Läs mer →

skatt_moms_traktamente_0.jpg

Skatt, moms, traktamenten mm

Medlemsförmån  |  21 oktober 2024
Information om vad som gäller för skatt, moms, traktamenten med mera i din konstnärliga verksamhet.

Läs mer →

Annons ↓

Konstbranschen_2023_mockup

Konstbranschen i siffror 2023

Rapport  |  5 februari 2024
Den 9 februari 2024 presenterar Konstnärernas Riksorganisation rapporten Konstbranschen i siffror 2023 på det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Eskilstuna. Rapporten beskriver tendenser och nuläge för försäljningen i konstbranschen utifrån aktuell statistik.

Läs mer →

FAKTA

Auktion, konsthandel och följerätt

När konsthandlare säljer vidare ett konstverk har upphovspersonen eller dennes arvingar rätt till en liten del av försäljningspriset, i dagsläget cirka 5 %. Det är det som kallas följerätt. Följerätten är en del av upphovsrätten och gäller under konstnärens livstid och därefter i ytterligare 70 år.

4_0.jpg

Det digitala galleriet

Konstnären  |  31 mars 2017
Vågar fler köpa konst om de slipper galleribesöket? KONSTNÄREN har träffat tre digitala gallerister som menar att näthandel ökar ekonomin i konstvärlden, och samtidigt gör den mer demokratisk.

Läs mer →

Kiosk-Flash Back Flash Forward-Installation (7)-2019-Courtesy Gordon Robichaux-Photo Gregory Carideo.jpg

”Liksom de flesta konstnärer har jag en rätt dålig relation till pengar.”

Artikel ur Konstnären  |  24 september 2021
Alisa Grifo är konstnär med bas i New York och södra Frankrike. Hon har arbetat med det sociala konstprojektet "Kiosk" i sexton år. Projektet består av en fysisk butik i vilken hon säljer och visar objekt som hon hittat under sina många resor och möten med människor över hela jorden. Med referenser till både Duchamps readymades och popkonstens blandning av kommers och konst betraktar hon projektet som lika delar konst, antropologi, företag och communityarbete.

Läs mer →

Juristen svarar header transparent

Får konst visas hursomhelst i reklam?

23 oktober 2024
Det är inte ovanligt att ett konstverk sveper förbi i ett reklaminslag eller att reklam hämtar uttryck från ett konstverk. Men om den som ansvarar för reklamen inte inhämtat tillstånd från upphovspersonen handlar det oftast om ett otillåtet gratisutnyttjande samt ett intrång i upphovspersonens ideella rätt att bli namngiven och konstnärligt respekterad.

Läs mer →

chklist-IG

Ny checklista - att använda konst i marknadsföring

18 juni 2024
Konstnärernas Riksorganisation har tillsammans med Sveriges Annonsörer tagit fram en checklista med några punkter att ta med sig vid användning av konst i marknadsföring.

Läs mer →


Häng med i konstnärspolitiken!

Välkommen att prenumerera på Konstnärernas Riksorganisations konstnärspolitiska nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut cirka 4 gånger per år och ger dig en snabb översikt över aktuella politiska frågor som är viktiga för konstnärskåren. Det riktar sig i första hand till politiker eller tjänstepersoner med ansvar för kulturpolitiken på statlig, regional eller kommunal nivå.

Vi delar inte din epost med någon

Är du medlem?

Då får du redan dessa – och många fler nyheter – som del av ditt månatliga medlemsbrev och behöver inte anmäla dig här!