Tidskriften KONSTNÄREN har gjorts om i grunden. Den har fått en helt ny form av Ebba Bonde, som tidigare varit AD på bland annat Fokus, Vi och DN. Sofia Curman, som är chefredaktör sedan årsskiftet, tror ändå att läsarna kommer att känna igen sig.
– Attityden finns kvar, och den konstpolitiska bevakningen som KONSTNÄREN länge har varit ganska ensam om. Men tidningen har fått ett bredare anslag – min förhoppning är att den ska hitta konst- och kulturintresserade läsare även utanför konstvärlden.
– Mycket av innehållet angår oss alla, som till exempel det här numrets reportage ”Det vita havet” om klass- och vithetsnormen på konsthögskolorna. Det är ett demokratiskt problem som i förlängningen styr vilken konst vi får se på våra institutioner. I varje nummer kommer vi även lyfta fram ett offentligt gestaltningsuppdrag. Konsten i våra gemensamma rum möter vi alla i vår vardag, och det är ett av få områden där konstnärer kan få skäligt betalt. Trots det uppmärksammas den här konsten väldigt lite i andra medier, säger Sofia Curman.
Välkommen på releasemingel i KRO/KIF:s monter på Supermarket 20 april kl. 19. Plats: Svarta huset, Telefonplan.
Du kan hämta ett exemplar av tidningen på Konstakademien, Fredsgatan 12, i samband med World Art Day då bland annat kulturministern frågas ut om den nationella handlingsplanen för bild- och formkonsten som hon utlovat under 2016. För att fira World Art Day blir det även konsttårta av konstnären Jan Svenungsson.
Här prenumererar man på tidningen och beställer enstaka nummer: www.kro.se/konstnaren.
--------------------------------------------
Ur KONSTNÄREN nr 1 2016:
KONSTPOLITIK: Var femte konstnär utsatt för hot och hat, enligt Kulturanalys nya rapport. Läs på webben.
KONSTPOLITIK: ”Fy fasen vad vi har att göra”. Intervju med kulturministern. Läs på webben.
I september 2015 lovade Alice Bah Kuhnke att hon inom ett år skulle presentera en handlingsplan för bild- och konstområdet. KONSTNÄREN har pressat henne på svar kring MU-avtalet, enprocentsregler och klassdiskriminering i konstvärlden.
KONSTNÄRSPORTRÄTT: Loulou Cherinet
En av Sveriges mest uppmärksammade videokonstnärer blev ratad av svenska konstskolor. I stället tog karriären fart i Etiopien. När hon började ställa ut hemma i Sverige var hon ovan vid hur publiken tolkade svarta kroppar.
REPORTAGE: Det vita havet.
Om klass- och vithetsnormen på konsthögskolorna.
GESTALTAREN: Sirous Namazi leker viskleken på Hovrätten för Övre Norrland i Umeå.
--------------------------------------------